تاریخ شمسی اینجا نمایش داده می‌شود

اصول کمک های اولیه و امداد

امنیت محل حادثه

امدادگرپیش از آنکه هر اقدامی برای مصدوم انجام دهد باید اطمینان حاصل کند که محل حادثه امن است. امدادگر نباید در زمان کمک به دیگران خود را به خطر بیاندازد. این می‌تواند امدادگر رابه امدادخواه و مصدوم تبدیل کند. همواره با دقت به اطراف نگاه کند و بررسی کند که محل برای مصدوم امن باشد.

l1

امدادگر همانطور که به محل حادثه نزدیک می‌شود باید به مسائل زیر فکر کند:

  • آیا خطری برای امدادگر وجود دارد؟

در برخی مواقع ممکن است امدادگری که سعی دارد کمک های اولیه را انجام دهد خود آسیب ببیند.

پس باید به جلوی پای خود نگاه کند و مراقب قدم‌هایش باشد. دقت کند کجا می‌رود. از اقدامات جسورانه، خطرناک و شجاعت‌های احمقانه جداً پرهیز کند! به عنوان مثال پریدن وسط یک اتوبان شلوغ و یا وارد شدن به محلی که گازوئیل ریخته، از این گونه موارد است.

  • آیا خطری برای مصدوم وجود دارد ؟

امدادگر نباید فرد مصدوم یا بیمار را حرکت دهد. فقط و فقط زمانی مصدوم حرکت داده شود که محل حادثه امن نباشد و یا حرکت دادن مصدوم برای انجام احیا و کمک‌های اولیه لازم باشد به عنوان مثال : صورت مصدوم رو به زمین است و پاسخ نمی‌دهد و یا مصدوم استفراغ می‌کند. اگر امدادگر مجبور است که مصدوم را از مکان‌های خطرناک مانند آتش‌سوزی یا ساختمانی که فرو ریخته دور کند، یکی از روش های زیر را بکار ببرد.

l3  l4  l2

  • آیا افراد دیگری برای کمک در محل حضور دارند؟

از دیگران بخواهد که اتومبیل‌ها را هدایت کنند و با اورژانس 115 تماس بگیرند. اکنون امدادگر می‌تواند اقدامات کمک‌های اولیه را برای مصدوم انجام دهد.

  • نزدیکترین تلفن کجا است؟

آیا کسی تلفن همراه دارد؟ از کسی بخواهد تا با اورژانس 115 تماس بگیرد.

  • چند نفر مجروح شده‌اند ؟ چگونه این اتفاق افتاده است؟

با دقت به اطراف نگاه کند تا مطمئن شود تمام کسانی که نیاز به کمک دارند را دیده‌است. سعی کند متوجه شود که چه اتفاقی افتاده است.

  • محل دقیق حادثه کجاست؟

آماده باشد تا آدرس و موقعیت حادثه را بطور دقیق مشخص کند. اگر داخل ساختمان است طبقه و موقعیت دقیق را مشخص نماید.

  • از اورژانس 115 کمک بخواهد.
error: Content is protected !!