تاریخ شمسی اینجا نمایش داده می‌شود

احیاء کودکان( بالای یک سال)

با توجه به این که سن دقیقی را برای بلوغ نمی توان در نظر گرفت باید ملاک‌های دیگری را برای ارزیابی بلوغ افراد در نظر گفته شود. ولی در شرایط اورژانس ارزیابی بلوغ مصدوم لازم نیست. اگر فکر می‌کنید مصدوم بالغ است احیاء بالغین را انجام شود در غیر این صورت از اقدامات احیاء کودکان بالای یک سال استفاده شود. این امر نباید باعث شک شود؛ باید هر چه سریعتر عملیات احیاء راآغاز کرد.

هر چند احیاء کودکان و بالغین بسیار به هم شبیه است ولی تفاوت‌هایی وجود دارد.

  • زمانی که باید با اورژانس تماس گرفته شود
  • میزان هوا برای تنفس مصنوعی
  • عمق ماساژ قلبی
  • تعداد دست برای ماساژ قلبی

تفاوت با احیاء بالغین

چه زمانی باید با اورژانس تماس گرفته شود؟

اگر فرد احیاکننده تنهاست پیش از آنکه با اورژانس 115 تماس بگیرد بایدپنج چرخه احیاء (30 ماساژ قلبی و دو تنفس مصنوعی) را انجام دهد. پس از انجام این پنج چرخه که در حدود دو دقیقه طول می‌کشد، می‌توان مصدوم را برای تماس با اورژانس ترک کرد.

چه میزان هوا برای تنفس مصنوعی باید استفاده شود ؟

تنفس مصنوعی در احیاء کودکانی که هوشیار نیستند بسیار اهمیت دارد. زمانی که به یک کودک تنفس مصنوعی داده می شود، باید به بالا آمدن قفسه سینه دقت کرد. برای دادن تنفس مصنوعی به کودکان کوچکتر نیاز به دمیدن هوای کمتری نسبت به کودکان بزرگتر و بالغین است . هر چند باز هم هر تنفس مصنوعی باید منجر به بالا آمدن قفسه سینه مصدوم شود.

عمق ماساژ قلبی به چه میزان باشد؟

ماساژ قلبی کودکان باید عمقی در حدود یک سوم عمق قفسه سینه کودک را داشته باشد. یعنی در زمان ماساژ قلبی باید در حدود یک سوم قفسه سینه کودک فشرده شود.

k8

تعداد دست برای ماساژ قلبی

برای احیا کودکانی با جثه خیلی کوچک شاید لازم باشد که ماساژ قلبی را تنها با یک دست انجام داد. به هر حال ماساژ قلبی چه با یک دست و چه با دو دست انجام داده شود، مهم این است که در حدود یک سوم  قفسه سینه کودک فشار داده شود.

k9

خلاصه مراحل احیاء کودکان زیر یک سال

  1. اطمینان حاصل شود که محل امن است.
  2. اطمینان حاصل شود که مصدوم بر روی سطحی صاف و سفت، به پشت دراز کشیده است.
  3. در کنار مصدوم زانو زده شود. به شانه‌های وی ضربه زده شود و او را صدا کرده و دقت شود که پاسخی می‌دهد یا خیر.
  4. به تنفس مصدوم دقت شود که آیا تنفس عادی دارد یا خیر.
  5. اگر مصدوم هوشیار نیست و تنفس عادی ندارد، با صدای بلند کمک خواسته شود.
  • اگر کسی برای کمک آمد، از او خواسته شودکه با اورژانس 115 تماس بگیرد.
  • اگر کسی برای کمک نیامد، خود فرد با اورژانس 115 تماس بگیرد.

6.  30 ماساژ قلبی با سرعت 100 بار در دقیقه به مصدوم داده شود. محکم و سریع ماساژ داده و اجازه داده شود که پس از هر ماساژ قفسه سینه به حالت عادی خود باز گردد.

7.  راه هوایی مصدوم بازشود و دو تنفس مصنوعی داده( هر تنفس در عرض یک ثانیه) باید به بالا آمدن قفسه سینه مصدوم با هر تنفس مصنوعی دقت کرد. تنفس مصنوعی نباید بیش از 10 ثانیه بین ماساژ‌های قلبی وقفه ایجاد کند.

8.  پس از پنج چرخه، 30 ماساژ قلبی و دو تنفس مصنوعی، اگر هنوز کسی با اورژانس تماس نگرفته است احیاکننده این کار را انجام داده و با 115 تماس بگیرد.

9.  پس از آنکه به تمام سوالات متصدی اورژانس پاسخ داده شد، نزد مصدوم باز گشته و عملیات احیا ادامه داده شود.

10.  چرخه 30 ماساژ قلبی و دو تنفس مصنوعی ادامه داده شود. این چرخه تا زمانی که مصدوم حرکتی از خود نشان دهد و یا تیم اورژانس به بالین مصدوم برسند متوقف نشود.

توجه: نفس نفس زدن، تنفس عادی نیست

در اولین دقایق پس از ایست قلبی ناگهانی ممکن است مصدوم نفس نفس بزند و یا بریده بریده نفس بکشد. نفس نفس زدن، تنفس عادی نیست.

توجه : اگر مصدوم نفس نفس می‌زند، علمیات احیا ادامه داده شود. این مصدوم به تمامی مراحل احیاء نیاز دارد.

وضعیت بهبودی

اگر مصدوم تنفس عادی دارد ولی هوشیار نیست، باید او را به یک سمت خوابانید تا تیم اورژانس به محل برسد. خواباندن مصدوم به یک سمت کمک می کند تا راه هوایی وی باز بماند ولی باید مراقب تنفس او بود که اگر تنفس مصدوم قطع شد احیاء آغاز شود.

توجه : ممکن است تشخیص تنفس عادی مشکل باشد. اگر شک حاصل شودکه مصدوم تنفس عادی دارد یا خیر، باید احیاء را آغاز نمود.

error: Content is protected !!