تاریخ شمسی اینجا نمایش داده می‌شود

اصول گیاه درمانی

تعریف

تعریف گیاه درمانی

گیاه ­درمانی واژه­ای بسیار گسترده است و اشاره به انواع روش­های درمانی استفاده از گیاهان خشک، تازه یا عصاره­های آن دارد (به خصوص گیاهانی که بخشی از رژیم غذایی روزمره نمی­باشند). این گیاهان به صورت انواع مکمل­های غذایی، چای، پماد، کرم­های موضعی، کپسول، قرص، پودر و انواع دیگر گیاهان می­توانند مورد استفاده قرار گیرند. گیاه درمانی همچنین یک فرایند درمانی با استفاده از ترکیبی از انواع گیاهان دارویی می­باشد. قدیمی­ترین اسناد مرتبط با گیاه درمانی به چین برمی­گردد که از این روش برای درمان انواع بیماری­های جسمی و روحی استفاده می­کردند.

یکی از نقاط قوت گیاه ­درمانی جبران کمبود مواد مغذی ضروری و مورد نیاز بدن است که در برنامه غذایی روزانه ما وجود ندارند. هنگامی که بدن مواد مغذی ضروری و مورد نیاز خود را دریافت نمی­کند انواع مختلف دردها و مشکلات عصبی و احساسی ایجاد می­شوند. گیاه درمانی منجر به برقراری نوعی تعادل غذایی در بدن می­شود آن را در برابر بیماری­ها مقاوم می­کند و منجر به بازگشت و حفظ سلامتی بدن می­شود.

l

شیوه­های مصرف

رایج­ترین شیوه­های استفاده از گیاهان دارویی به صورت چای، جوشانده، تنتور و استخراج عصاره می­باشد.

  • چای: از طریق افزودن آب جوش به ترکیبات گیاهی تازه یا خشک شده و خیساندن تا مدتی که عصاره آن­ها وارد آب جوش شود به دست می­آید و به صورت سرد یا گرم مصرف می­شود.
  • جوشانده: برای استخراج عصاره ریشه و پوست گیاهان و میوه­هایی مانند توت باید مدت زمان بیش­تری آن­ها را در آب جوشاند. جوشانده را می­توان به صورت گرم یا سرد مصرف کرد.
  • تنتور: از خیساندن گیاهان دارویی در ترکیبی از الکل و آب به دست می­آید. به صورت مایع به فروش می­رسد. از این روش برای نگه­داری گیاهان استفاده می­کنند.
  • عصاره: با خیساندن گیاه در مایعی که منجر به زدودن انواع خاصی از مواد شیمیایی از گیاه می­شود به دست می­آید. عصاره استخراج شده یا به صورت مایع استفاده می­شود یا با استفاده از تبخیر خشک شده و در کپسول­ها یا به صورت قرص مورد استفاده قرار می­گیرد.

بسیاری از مردم معتقدند هر چیزی که طبیعی باشد برای آن­ها مفید است. اما این طرز تفکر همیشه صحت ندارد. اگر دارای هر گونه مشکل سلامتی هستید قبل از مصرف مکمل­های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. امکان دارد در برخی مواقع گیاه­ درمانی کاملاً به ضرر شما باشد.

l1

موارد منع مصرف

  • اگر از برخی داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، رقیق کننده­های خونی یا داروهای فشار خون استفاده می­کنید، باید در نظر داشته باشید که برخی از مکمل­های گیاهی با این نوع داروها تداخل دارند.
  • اگر شما باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می­دهید، باید در نظر داشته باشید که برخی از داروهای مکمل گیاهی که برای شما به عنوان یک بزرگسال مفید هستند ممکن است برای کودک یا جنین شما مضر باشد.
  • در صورتی که یک عمل جراحی در پیش دارید، باید در نظر داشته باشید که برخی از مکمل­های گیاهی می­توانند بر میزان موفقیت عمل جراحی شما تأثیر بگذارند.
  • استفاده از مکمل­های غذایی در افراد کم­تر از 18 سال و بیش از 65 سال باید قبل از استفاده تست شوند.

l2

error: Content is protected !!