تاریخ شمسی اینجا نمایش داده می‌شود

ایست قلبی تنفسی

ایست قلبی تنفسی به حالتی گفته می شود که فرد در اثر یکسری از عوامل مثل بیماری ها،ضربه های ناگهانی به اندام های حیاتی بدن ، مصرف یکسری از داروها ، حوادث و…. دچار ایست قلبی و به دنبال آن دچار ایست تنفسی می گردد. در واقع فرد به طور ناگهانی کارایی قلب خود را به دنبال عوامل مطرح شده در یک لحظه از دست داده و از آنجایی که خونرسانی کلیه ارگان ها بر عهده قلب می باشد این عمل مختل شده و اولین سیستمی که تحت تاثیر قرار می گیرد سیستم تنفسی است و فرد به دنبال عدم کارایی قلب، کارایی سیستم تنفسی خود را نیز از دست می دهد.

بنابراین نجات یافتن یک فرد بالغ از ایست قلبی ناگهانی، به این بستگی دارد که بلافاصله عملیات احیا انجام شود.

به همین منوال مهمترین عامل در کنترل، کاهش و پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر ایست ناگهانی قلبی- تنفسی ، آموزش و افزایش سطح آگاهی عموم مردم در رابطه با احیا قلبی- ریوی می باشد. متأسفانه کمتر از یک سوم افرادی که در خانه، محل کار یا اماکن عمومی دچار ایست قلبی ناگهانی می شوند، اقدامات احیاء را دریافت می‌کنند. اکثر افرادی که آموزش احیاء را ندیده‌اند در چنین زمانی می ترسند که اقداماتشان غلط باشد و یا وضعیت مصدوم را بدتر کند.

چرخه احیاء

زمانی که عملیات احیاء انجام می شود باید چرخه 30 ماساژ قلبی و دو تنفس مصنوعی رعایت شود. باید سعی کرد که بین هر 30 ماساژ قلبی بیشتر از چند ثانیه وقفه وجود نداشته باشد. همچنین دو تنفس مصنوعی در 5 ثانیه به مصدوم داده شود. ولی نباید بیش از 10 ثانیه طول بکشد.

عملیات احیاء درست باید به ترتیب مراحل زیر باشد:

  1. اطمینان از امنیت محل.

l1

2.  اطمینان حاصل شودکه مصدوم بر روی سطحی صاف و سفت، به پشت دراز کشیده است.

3.  در کنار مصدوم زانو زده، به شانه‌های وی ضربه وارد نموده، او راصدا کرده و دقت شود که پاسخی می‌دهد یا خیر.

4.  به تنفس مصدوم دقت شودکه آیا تنفس عادی دارد یا خیر.

5.  اگر مصدوم هوشیار نیست و تنفس عادی ندارد، با صدای بلند کمک خواسته شود.

  • اگر کسی برای کمک آمد، باید از او خواست که با اورژانس 115 تماس بگیرد.
  • اگر کسی برای کمک نیامد، احیاکننده با اورژانس 115 تماس بگیرد.

6.  30 ماساژ قلبی با سرعت 100 بار در دقیقه به مصدوم داده شود. محکم و سریع ماساژ داده و اجازه داده شود پس از هر ماساژ قفسه سینه به حالت عادی خود باز گردد.

7.  راه هوایی مصدوم بازشده و دو تنفس مصنوعی داده شود(هر تنفس در عرض یک ثانیه) به بالا آمدن قفسه سینه مصدوم با هر تنفس مصنوعی دقت شود. تنفس مصنوعی نباید بیش از 10 ثانیه بین ماساژ‌های قلبی وقفه ایجاد کند.

8.  چرخه 30 ماساژ قلبی و دو تنفس مصنوعی ادامه داده شود. این چرخه تا زمانی که مصدوم حرکتی از خود نشان دهد و یا تیم اورژانس به بالین مصدوم برسند متوقف نشود.

توجه:نفس نفس زدن تنفس عادی نیست.

در اولین دقایق پس از ایست قلبی ناگهانی ممکن است مصدوم نفس نفس بزند و یا بریده بریده نفس بکشد. نفس نفس زدن، تنفس عادی نیست.

توجه : اگر مصدوم نفس نفس می‌زند، علمیات احیا ادامه داده شود. این مصدوم به تمامی مراحل احیاء نیاز دارد.

وضعیت بهبودی

اگر مصدوم تنفس عادی دارد ولی هوشیار نیست، مصدوم را به یک سمت خوابانیده و منتظر مانده تا تیم اورژانس به محل برسد. خواباندن مصدوم به یک سمت کمک می کند تا راه هوایی وی باز بماند ولی باید مراقب تنفس او بود اگر تنفس مصدوم قطع شد احیاءآغاز شود.

k2

توجه : ممکن است تشخیص تنفس عادی مشکل باشد. اگر شک وجود داشته باشدکه مصدوم تنفس عادی دارد یا خیر، باید احیاء را آغاز نمود.

error: Content is protected !!